Թքած ունենալը՝ որպես մեր օրերի հայաստանյան «գերագույն արժեք»

Թքած ունենալը՝ որպես մեր օրերի հայաստանյան «գերագույն արժեք»

Չորսուկես տարի առաջ ՀՀ վարչապետ կարգված անձը գրախանութ մտնելու եւ գրքերի կապոցով դուրս գալու սովորություն ուներ: Գնված գրքերի թվում էր ամերիկյան բլոգեր, «պոֆիգիզմի» տեսաբան Մարկ Մենսոնի «Թքած ունենալու նուրբ արվեստը» ստեղծագործության հայերեն թարգմանությունը: Ենթադրաբար, դեռեւս «դուխով» Նիկոլն իրեն օգտակար ոչինչ չգտավ այդ գրքում: Ենթադրությանս հիմքն այն է, որ գիրքը գնելը փիառվեց, սակայն դա շարունակություն չունեցավ: Ինչը նորմալ է, քանի որ այդ ստեղծագործությունը՝ չնայած իր վերնագրին, ընթերցողին ուսուցանում է ոչ թե լինել անտարբեր, այլ կարողանալ տարբերակել արժեքավորն ու անկարեւորը ու իրեն նվիրել իրապես արժեքավոր բանին: Բայց Նիկոլի օրոք Հայաստանում դա ընկալվեց յուրովի. առաջին պլան մղվեց բազմաթիվ արժեքավոր երեւույթների վրա թքած ունենալը:

Խորհրդային տարիներին երեխաներին դաստիարակում էին մարդու՝ որպես բարձրագույն արժեքի նկատմամբ վերաբերմունքի ոգով: Նախորդներին մերժած, սակայն նրանց վարքագծի ողջ բացասականությունը ժառանգած Նիկոլի վարչապետության ժամանակ պարզվեց, որ մարդը ցածրագույն արժեք է: Մարդու վրա կարելի է, օրինակ, հրապարակավ թքել ու մնալ անպատիժ: Կրկնեմ՝ մարդու վրա, որովհետեւ ՔՊԿ-ականների վրա թքելու դեպքում անմիջապես կհետեւի պատիժը: Ինչից կարող ենք ենթադրել, որ ՔՊԿ-ականները «չաստվածային» ծագում ունեն: Սովորական մարդուն կարելի է ծեծել ու մնալ անպատիժ: Իսկ եթե մեկ հարված է հասցվում ոչ ՔՊԿ-ականին, ապա դա նույնիսկ ծեծ չի համարվում: Իսկ ՔՊԿ-ականին, օրինակ, մեկ հարված հասցնելը դառնում է քրեական հետապնդման հիմք: Այնպես որ, ՔՊԿ-ական լինելը ենթադրում է, նախ, թքելու իրավունք, եւ երկրորդ՝ անպատժելիության ինդուլգենցիա:

Եթե ներկայացվածը սահմանափակվեր զուտ ՔՊԿ-ական զանգվածով, ապա կարելի էր ենթադրել, որ նախկինների նկատմամբ ատելության ալիքի վրա ժողովրդին խաբելով իշխանության է եկել ազգի բացասական ընտրանին եւ բավարարվել այդ բացատրությամբ: Սակայն ողջ խնդիրն այն է, որ ժամանակին մտավորականի համբավ ունեցող անձինք եւս տրվել են նորմալ մտածողության տեսակետից աննորմալ այդ երեւույթին: «Հրապարակ»-ը, օրինակ, հարցազրույցի միջոցով բացահայտել է մտավորական անվանված նման երկու անձի իրական դեմքը: Մեկը ժողովրդական արտիստ, ռեժիսոր, դասախոս Նիկոլայ Ծատուրյանն է, մյուսը՝ արվեստաբան, թատերագետ, արվեստաբանության դոկտոր Հենրիկ Հովհաննիսյանը: Մարդիկ, որոնք մի ժամանակ կարող էին օրինակ ծառայել երիտասարդների համար: Չնայած, այսօր էլ կարող են օրինակ ծառայել, սակայն միայն այն երիտասարդների համար, որոնց արժեքային համակարգը սկսվում եւ ավարտվում է ստամոքսով ու կյանքի կայֆերով, որում տեղ չկա հայրենասիրության համար, տեղ չկա Արցախի ու արցախցիների ողբերգության ընկալման համար: Ինչն էլ արտահայտվում է, որպես «գերագույն արժեք», թքած ունենալու մեջ:

Այնինչ, իմ պատկերացմամբ, մտավորականն այն անձն է, որը, օրինակ, ռեժիսոր կամ արվեստաբան լինելով հանդերձ, ավելին է, քան զուտ ռեժիսոր կամ արվեստաբան լինելը: Նա այն անձն է, ով իր մեջ կրում է հայրենասիրության ու քաղաքացիության հպարտ ոգին (չշփոթել նիկոլական «հպարտ» քաղաքացիների հետ): Եվ ով ամեն րոպե պատրաստ է կիսվել իր մարդասիրությամբ եւ լավատեսությամբ: