«Ես կարող եմ հաշվետվություն ներկայացնել իմ վաստակած յուրաքանչյուր միլիոնի համար, բացի առաջինից»

«Ես կարող եմ հաշվետվություն ներկայացնել իմ վաստակած յուրաքանչյուր միլիոնի համար, բացի առաջինից»

Ամերիկացի ձեռնարկատեր, բարերար, մարդկության պատմության մեջ առաջին պաշտոնական դոլարային միլիարդատեր Ջոն Դեվիսոն Ռոկֆելերին (1839-1937) է պատկանում հետևյալ արտահայտությունը. «Ես կարող եմ հաշվետվություն ներկայացնել իմ վաստակած յուրաքանչյուր միլիոնի համար, բացի առաջինից»: Այդ արտահայտությունը ներկայացնում է կապիտալիստական հարաբերությունների ծագման սկզբունքը: Այսինքն՝ կապիտալի նախնական կուտակումը միշտ և ամենուրեք եղել է անօրինական: Իհարկե, ավելի ուշ ժամանակներում կարող էին լինել բացառություններ վերը նշված կանոնից: Սակայն հաշվի առնելով, որ տնտեսության վերաբերյալ գիտությունը դասվում է ոչ թե ճշգրիտ, այլ հասարակականների շարքում, ապա բացառության առկայությունը ևս օրինաչափ է տվյալ դեպքում: Իսկ այդ բացառություններն էլ երևի հեռավոր ապագայում կարող են վերածվել ինքնուրույն օրինաչափության: Եվ յուրաքանչյուր միլիոնատեր (էլ չասած՝միլիարդատեր) գործարար կարող է հայտարարել, որ ինքը կարող է հաշվետվություն ներկայացնել իր վաստակած յուրաքանչյուր միլիոնի համար՝ առաջինից մինչև տվյալ պահի վերջինը:

Ինչևէ, միլիարդատիրոջ նախանշած երևույթը մեծ հաշվով իրենից որևէ նորություն չէր ներկայացնում արևմտյան երկրներում: Եվ քանի որ առաջին միլիոնի շնորհիվ են հետագայում կուտակվել մնացածները, ապա այն ևս ապահովագրված է եղել նույն չափով, ինչ որ մնացածները: Ապահովագրված ասելով նկատի ունեմ ոչ թե կապիտալի նախնական կուտակման հետ (14-րդ դար) ծագած ժամանակակից ապահովագրական գործը, այլ ամեն մի առանձին երկրի իշխանության կողմից կապիտալի պաշտպանվածության ապահովումն օրենսդրական եղանակով: Լավ է դա, թե վատ՝ այլ հարց է, բայց հաստատ մարդասիրական բնույթ չէր կրում: Այլապես միջնադարյան Անգլիայում չէր հայտնվի «Ոչխարները կերան մարդկանց» ասացվածքը: Ինչը հիշեցնեմ, արդյունք էր գյուղացիներին՝ իրենց պատկանող հողերից բռնի վռնդելուն, և դրանցում ոչխարներ բազմացնելուն: Որոնց բուրդն էլ պետք է վերածվեր նոր առաջացող մանուֆակտուրանների գործարկման համար անհրաժեշտ հումքի: Դա էլ պետք է վերածվեր կտորի, իսկ հետո՝ հագուստի ու արտահանվեր մայրցամաքային Եվրոպայի երկրներ:  

Անկախության ձեռքբերման օրվանից մինչև 2018 թվականը Հայաստանը բնորոշվում էր որպես անցման փուլում գտնվող երկիր: Եվ պարզ է, որ չէր խուսափելու կապիտալի նախնական կուտակման ժամանակաշրջանին բնորոշ երևույթներից: Ուրիշ հարց, եթե երկրում պահպանվեր սոցիալիստական տնտեսությունը՝ ինչպես դա արվեց Բելառուսիայում: Բայց ո՛չ հայերն են նման բելառուսներին և ո՛չ էլ մեր երկրի աշխարհագրական դիրքն է համեմատական այդ երկրի հետ: Արդյունքում պետք է ընդունենք, որ բոլոր նրանք, ովքեր այսօր խոշոր գործարարներ են, առաջին միլիոնը (իհարկե՝ դոլարային) կուտակել են ոչ օրինական և կամ «գորշ սխեմաներով» օրենքը շրջանցելու ճանապարհով: Եվ եթե այսօր Հայաստանում իրականացվում է ապօրինի գույքի բռնագանձման գործընթաց, ապա դրանում պետք է ներառված լինեն բոլոր խոշորները՝ անկախ Նիկոլի նկատմամբ իրենց վերաբերմունքից: Այլապես ստացվում է, որ «ժողովրդավարության բաստիոնում» օրենքը գործում է միայն ոչ նիկոլական գործարարների նկատմամբ: Իսկ այդ դեպքում գործընթացը վերածվում է անօրինական կուլակաթափության կամ ժամանակակից լեզվով ասած՝ պետական ռեկետի: Ռեկետի՝ օրինականության քողի ներքո: Եվ ես չեմ կարծում, թե մեր հասարակությունն այնքան միամիտ է, որ կարող է ենթադրել, թե Նիկոլին «պարոն վարչապետ» կամ «մեծարգո պարոն վարչապետ» դիմող խոշոր գործարարները մաքուր են հանց Աստծո գառներ:

Լինեն նրանք ընդամենը գործարար, թե իշխանության մեջ ներառված օլիգարխներ: 
Ինչ մնում է դրամային միլիոնատեր գործարարներին, ապա հենց այստեղ է, որ պետք է երևա իշխանության առկայությունը: Սակայն ոչ թե պատժելու, այլ խրախուսելու և օժանդակելու առումով: Այնինչ, այսօրվա Հայաստանում իշխանության առկայությունը երևում է զուտ խորհրդատվական մակարդակում: Զորօրինակ, վարչապետի աշխատակազմի ղեկավար Հարությունյան Արայիկը գործարարներին խորհուրդ է տալիս Լարսի անցակետի բացվել-փակվելուց խուսափելու նպատակով արտահանման նոր շուկաներ գտնել։ Իսկ ես ժամանակին «Հրապարակ»-ի էջերում մեկ-երկու անգամ ներկայացրել եմ նախկին վարչապետներից մեկի՝ Տիգրան Սարգսյանի գործունեությունն այդ առումով: Չկրկնվելու համար ընդամենը ասեմ, որ նախկին խորհրդային հանրապետություններից բացի այլ շուկաներ մուտք գործելու համար հսկայական նախապատրաստական (հատկապես փաստաթղթային) աշխատանք էր պահանջվում, որն իրականացվում էր համապատասխան նախարարության կողմից: Քանի որ դա առանձին որևէ ընկերության ուժերից վեր էր մասնագիտական առումով: Դա այն ժամանակ էր, երբ դեռևս չէր դրվել մեր երկրի՝ Մաքսային միությանը միանալու հարցը: Եվ վարչապետ Սարգսյանը փորձում էր անել անհնարինը՝ արևմտյան շուկաներ ներթափանցելու համար: Եվ ոչ թե ընդամենը խորհուրդ էր տալիս, թե ինչ անել այս կամ այն խնդրից խուսափելու համար: