Ռոբերտ Մուզիլ. «դպրոցահասակ Թյորլեսի հոգեխռովքը»
![Ռոբերտ Մուզիլ](/images/2011/02/7-ej-robert-e1297075226752-400x249.jpg)
Ծնողները Թյորլեսին իր իսկ ցանկությամբ ընդունել են տալիս փոքրիկ քաղաքում գտնվող հռչակավոր գիշերօթիկ մի դպրոց, որտեղ հիմնականում սովորում են ազնվական ծագում ունեցող ընտանիքների զավակները: «...այն նույն ակնթարթից ի վեր, երբ հաստատության դռները անվերադարձ փակվեցին նրա հետեւից, փոքրիկ Թյորլեսին պաշարեց տունդարձի մի սարսափելի կրքոտ ու տառապալի ցանկություն»:
Թյորլեսը միանգամից բախվում է իր հոգուն անճանաչելի` կյանքի անսահմանության հետ, որտեղ իշխում է սեռագարության ու դաժանության բնազդը: Թյորլեսը ճամփա է ընկնում, խճճվում որոնումների լաբիրինթոսում, երկփեղկվածությամբ փորձում է հասկանալ, հպվել կյանքի անճանաչելի երեսին, որսալ մարդու ներաշխարհում թաքնված կամ քողարկված բնազդը, որը հանկարծ դրսեւորվում է անասնական ու մոլագար ձեւերով...
Դեռ վաղ հասակից սիրելով եւ տարված լինելով Նիցշեի գաղափարներով՝ Մուզիլը վեպում անդրադառնում է եւ ուսումնասիրում տիրոջ եւ ստրուկի, իշխելու եւ իշխվելու փոխհարաբերությունն ու համակարգը: Վեպում այդ ուսումնասիրությունը ոչ փիլիսոփայական է եւ ոչ էլ հոգեբանական, այն զուտ գրողական է, ում գիտակցության մեջ արդեն ամբարված են համապատասխան գիտելիքներն ու զգացողությունները:
Իր օրագրում Մուզիլը գրում է. «Գրականությունը անվախ, տրամաբանորեն ավելի լավ մտածված կյանքն է: Դա բացահայտում է կամ ուսումնասիրությունների մի հնարավորություն, մինչեւ ողնուծուծը ինտելեկտուալ-զգացական նպատակին հասնելու հյուծիչ մի ծարավ, մնացածը ըստ էության քարոզ է...»:
«Դպրոցական Թյորլեսի հոգեխռովքը» ներաշխարհ է բացահայտում միմիայն դիմացինի ներաշխարհի միջոցով, որի վերջնական նպատակը «աշխարհի» ամբողջացումն է: Գլխավոր գործող կերպարներից Բայնեբերգը, Բազինին իրենց ներհոգեկան ու արտաքին դրսեւորումներով դարձել են Մուզիլի նշած ինտելեկտուալ-զգացական նպատակին հասնելու յուրօրինակ եւ հակասական, տեղ-տեղ արատավոր միջոցներ, բայց այդ միջոցները կյանքի դեռեւս չբացահայտված ձեւերն են, որոնք հանկարծ բարձրանալով ջրի երես` դառնում են իրական ճշմարտություններ:
Կարծիքներ