Բաց նամակ ակադեմիկոս Է Մ. Ղազարյանին
Մանուկ Աշոտի Մկրտչյանը 2012թ. հոկտեմբերի 26-ին ԵՊՄՀ-ի մասնագիտական խորհրդում պաշտպանեց իր «Ուսուցման կազմակերպման կոլեկտիվ եղանակի իրականացման մեթոդաբանությունը, տեսություն և պրակտիկան» մանկավարժական գիտությունների դոկտորի գիտական աստիճանի հայցման ատենախոսությունը:Այսօրվա դրությամբ բոլոր երկրների դպրոցներում գործում է ուսուցման կազմակերպման Կոմենսկու դաս-դասարանային եղանակը, որի ժամանակ կա դասարանի համար միևնույն դասանյութի աշակերտական ուսումնասիրությունը առաջացնող ու կազմակերպող և դասանյութի վերարտադրողական, կիրառական, ինչպես և ստեղծագործական մակարդակներով յուրացվածությունն ապահովելու մասին հոգացող ուսուցիչ: Մ. Մկրտչյանն այս ատենախոսությամբ փորձում է դաս-դասարանայինը փոխարինել ուսուցման կազմակերպման կոլեկտիվ կոչվող եղանակով:
Դուք, պարոն Է Ղազարյան, այդ ատենախոսության պաշտոնական ընդդիմախոսն եք և դրական եք գնահատել կատարվածը: Ձեզ եմ ներկայացնում ատենախոսության սեղմագրի սոսկ մի հատված, որը ցույց է տալիս, թե ինչքան վտանգավոր է մեր դպրոցի համար ուսուցման կազմակերպման կոլեկտիվ կոչվող եղանակը, որը փաստորեն հանոց դպրոցի մահացման տեսություն է:
Միաժամանակ հուսով եմ, որ կլինեն իրենց երեխաների կրթական ապագայի մասին մտածող ծնողներ, որոնք, ի տարբերություն Մ. Մկրտչյանի ատենախոսությունը դրական գնահատած բոլոր մանկավարժագետների, հեռախոսազանգերով կամ գրավոր խոսքով իրենց կարծիքները կներկայացնեն «Հրապարակ» օրաթերթի միջոցով՝ բացահայտելով ներկայացված տեսության և պրակտիկայի իրականացման ոչ միայն անհնարինությունը, այլ նաև հակագիտականությունը:
«Կոլեկտիվ ուսումնական պարապմունքների բնույթը խմբում ընդհանուր ճակատի իրադրության բացակայությունն է: Խմբի անդամները ժամանակավորապես բաժանվում են ենթախմբերի՝ կախված նրանից, թե ով ինչ խնդիրներով է զբաղված: Սակայն այս ենթախմբերի կազմը պարբերաբար փոփոխվում է (հարափոփոխ ենթախմբեր): Այսինքն՝ աշակերտը մի որոշ ժամանակ աշխատելով ենթախմբում` կարող է դուրս գալ այդ ենթախմբից և այլ աշակերտների հետ կազմել մի նոր ենթախումբ: Այնուհետև, իր նպատակը այս ենթախմբում իրականացնելուց հետո, կարող է անցնել նոր հարցերի ուսումնասիրմանը, ուստի և միավորվել այլ աշակերտների հետ և մի որոշ ժամանակ աշխատել նոր ենթախմբում:
Կոլեկտիվ ուսումնական պարապմունքներին և դրանցով պայմանավորված ուսուցման կազմակերպման կոլեկտիվ եղանակին բնորոշ են հետևյալ առանձնահատկությունները.
- ուսումնական խմբի տարբեր անդամներ ուսումնական պարապմունքների միևնույն պահին զբաղվում են տարբեր հարցերով: Մեկը կարող է ուսումնասիրել մի թեմա, մյուսը՝ մեկ այլ թեմա: Մեկը կարող է զբաղվել յուրացրածը ամրապնդելով, իսկ մյուսը՝ ստուգարք հանձնել: Մեկը կարող է շարունակել իր թեմայի յուրացումը, մյուսը՝ անցնել նոր թեմայի յուրացմանը.
- տաբեր սովորողներ միևնույն պահին տարբեր ձևերով են աշխատում. մի քանի հոգի ինչ-որ հարց են քննարկում, մեկը ինքնուրույն ինչ-որ թեմա է ուսումնասիրում, մի աշակերտ իր դասընկերոջը նոր թեմա է բացատրում, մի խումբ երեխաներ ուսուցչի հետ ինչ-որ հարց են ուսումնասիրում,
- ընդհանուր ծրագիրը տարբեր սովորողներ թեմանների ու բաժինների տարբեր հաջորդականությամբ են, յուրացնում:
- աշակերտը յուրաքանչյուր թեմային հնարավորություն ունի հատկացնելու այնքան ժամանակ, ինչքան իրեն անհրաժեշտ է այդ թեման լրիվ յուրացնելու համար, (սեղմագիր էջ 18): Սա է այս նոր եղանակի էությունը, որը բարձր եք գնահատել դուք, բայց Ձեր գնատականը համարժեք չի համարել ՀՀ Բարձրագույն Որակավորման Հանձնաժողովը:
Դուք, պարոն ակադեմիկոս, չպետք է ընդունեիք այս ատենախոսության պաշտոնական ընդդիմախոս լինելու առաջարկը, քանի որ ծանոթ չեք ուսուցման կազմակերպման Կոմենսկու դաս-դասարանային հակարգի էության, դարերով այն մեկ այլ համակարգով փոխարինելու բազմաթիվ անհաջող փորձերին: Դուք չգիտեք, որ դաս-դասարանային համակարգը զրկել են իր հինգ գերակա բաղադրիչներից` դրանով իսկ թուլացնելով նրա ներուժ: Դուք տեղյակ չեք, որ ՀՀ-ում այժմ լուրջ աշխատանքներ են կատարվում` դրանք վերականգնելու համարը :
Դուք չգիտեք, որ դասարանը կոլեկտիվ է, ահա թե ինչու անվերապահորեն ընդունել եք ատենախոսության մեջ գրվածը այն մասին, որ դասարանը խումբ է, բայց ոչ կոլեկտիվ: Բացի այդ, պարզվում է, որ Դուք գիտելիք չունենք աշակերտական կոլեկտիվի մասին և այդ պատճառով էլ այդպիսին եք համարել աշակերտների այն խումբը, որի անդամները միևնույն ժամին զբաղվում են տարբեր գործերով, չունենալով ընդհանուր նպատակ, այսինքն կոլեկտիվ չէ, հետևաբար և ուսուցման այդ նոր եղանակը չի կարելի դիտարկել որպես ուսուցման կազմակերպման կոլեկտիվ եղանակ:
Բնական է, որ այդ ատենախոսությունը համարժեք գնատելու համար անհրաժեշտ գիտելիքներ չունենալու և այդ չունենալը չիմանալու պատճառով Դուք զորակցել եք հայոց դպրոցի մահացման տեսությանը:
ԽՍՀՄ Մանկավարժական գիտության դոկտոր Սերգեյ Մանուկյան
ՀԳ.- Ներկայացնեմ գրվածից բխած մի քանի հարց միայն: Շարադրանքը ցույց է տալիս, որ
Ա. Կոլեկտիվ է համարվում այնպիսի պարապմունք, որի ժամանակ չկա ընդհանուր ճակատի իրադրություն: Բայց չէ որ ցանկացած տեսակի կոլեկտիվ գործունեության կարևոր բաղադրիչն է ընդհանուր ճակատի իրադրությունը: Երեխաների այդ խումբը կոլեկտիվ չէ, անգամ դիֆուզ խումբ էլ չէ, քանի որ ուսումնական պարապմունքների միևնույն պահին նրանք զբաղվում են տարբեր հարցերով: Մեկը կարող է ուսումնասիրել մի թեմա, մյուսը՝ մեկ այլ թեմա: Մեկը կարող է շարունակել իր թեմայի յուրացումը, մյուսը՝ անցնել նոր թեմայի յուրացմանը:
Բ. Եթե մի խումբ երեխաներ ուսուցչի հետ ինչ-որ հարցեր են քննարկում, ապա ինչպես է մեկ ուրիշը այդ նույն ժամին ստուգարք հանձնում:
Գ. Աշակերտներից մեկը երբ է սովորել նոր թեման,որ հիմա իր դասընկերոջն է դա բացատրում,:Իսկ ինչու այդ ընկերը դա չի սովորել:
Դ. Եթե թեման յուրացնելու համար մի աշակերտ հնարավորություն ունի հատկացնել մի քանի ժամ, ապա ինչպես է դա տեղավորվում մի ուսումնական պարապմունքի ժամանակահատվածում:
Ե. Այդ ինչ հարց են քննարկում մի քանի հոգի, այդ ինչ թեմա է ինքնուրույն ուսումնասիրում մեկ ուրիշը:
Պարոն Է. Ղազարյան, Դուք հավատու՞մ եք արդյոք, որ կոլեկտիվի բնորոշ գծերն ունեցող այսօրվա դասարանին կարող է փոխարինել կոլեկտիվի բնորոշ գծեր չունեցող նմանտարօրինակ խումբը: Կարծում եմ, որ չեք հավատում, սակայն Ձեր կարծիքը կառուցել եք` ուղղակի հաշվի առնելով ոչ թե գիտության, այլ ՀՀ ԿԳ փոխնախարար, ատենախոս Մ. Մկրտչյանի շահերը: Սա արդեն երկրորդ դեպքն է, երբ ՀՀ ԳԱ-ի ակադեմիկոսները ինչ-ինչ դրդապատճառներով խառնվում են մանկավարժագիտության գործերին:
Դուք, պարոն Է Ղազարյան, այդ ատենախոսության պաշտոնական ընդդիմախոսն եք և դրական եք գնահատել կատարվածը: Ձեզ եմ ներկայացնում ատենախոսության սեղմագրի սոսկ մի հատված, որը ցույց է տալիս, թե ինչքան վտանգավոր է մեր դպրոցի համար ուսուցման կազմակերպման կոլեկտիվ կոչվող եղանակը, որը փաստորեն հանոց դպրոցի մահացման տեսություն է:
Միաժամանակ հուսով եմ, որ կլինեն իրենց երեխաների կրթական ապագայի մասին մտածող ծնողներ, որոնք, ի տարբերություն Մ. Մկրտչյանի ատենախոսությունը դրական գնահատած բոլոր մանկավարժագետների, հեռախոսազանգերով կամ գրավոր խոսքով իրենց կարծիքները կներկայացնեն «Հրապարակ» օրաթերթի միջոցով՝ բացահայտելով ներկայացված տեսության և պրակտիկայի իրականացման ոչ միայն անհնարինությունը, այլ նաև հակագիտականությունը:
«Կոլեկտիվ ուսումնական պարապմունքների բնույթը խմբում ընդհանուր ճակատի իրադրության բացակայությունն է: Խմբի անդամները ժամանակավորապես բաժանվում են ենթախմբերի՝ կախված նրանից, թե ով ինչ խնդիրներով է զբաղված: Սակայն այս ենթախմբերի կազմը պարբերաբար փոփոխվում է (հարափոփոխ ենթախմբեր): Այսինքն՝ աշակերտը մի որոշ ժամանակ աշխատելով ենթախմբում` կարող է դուրս գալ այդ ենթախմբից և այլ աշակերտների հետ կազմել մի նոր ենթախումբ: Այնուհետև, իր նպատակը այս ենթախմբում իրականացնելուց հետո, կարող է անցնել նոր հարցերի ուսումնասիրմանը, ուստի և միավորվել այլ աշակերտների հետ և մի որոշ ժամանակ աշխատել նոր ենթախմբում:
Կոլեկտիվ ուսումնական պարապմունքներին և դրանցով պայմանավորված ուսուցման կազմակերպման կոլեկտիվ եղանակին բնորոշ են հետևյալ առանձնահատկությունները.
- ուսումնական խմբի տարբեր անդամներ ուսումնական պարապմունքների միևնույն պահին զբաղվում են տարբեր հարցերով: Մեկը կարող է ուսումնասիրել մի թեմա, մյուսը՝ մեկ այլ թեմա: Մեկը կարող է զբաղվել յուրացրածը ամրապնդելով, իսկ մյուսը՝ ստուգարք հանձնել: Մեկը կարող է շարունակել իր թեմայի յուրացումը, մյուսը՝ անցնել նոր թեմայի յուրացմանը.
- տաբեր սովորողներ միևնույն պահին տարբեր ձևերով են աշխատում. մի քանի հոգի ինչ-որ հարց են քննարկում, մեկը ինքնուրույն ինչ-որ թեմա է ուսումնասիրում, մի աշակերտ իր դասընկերոջը նոր թեմա է բացատրում, մի խումբ երեխաներ ուսուցչի հետ ինչ-որ հարց են ուսումնասիրում,
- ընդհանուր ծրագիրը տարբեր սովորողներ թեմանների ու բաժինների տարբեր հաջորդականությամբ են, յուրացնում:
- աշակերտը յուրաքանչյուր թեմային հնարավորություն ունի հատկացնելու այնքան ժամանակ, ինչքան իրեն անհրաժեշտ է այդ թեման լրիվ յուրացնելու համար, (սեղմագիր էջ 18): Սա է այս նոր եղանակի էությունը, որը բարձր եք գնահատել դուք, բայց Ձեր գնատականը համարժեք չի համարել ՀՀ Բարձրագույն Որակավորման Հանձնաժողովը:
Դուք, պարոն ակադեմիկոս, չպետք է ընդունեիք այս ատենախոսության պաշտոնական ընդդիմախոս լինելու առաջարկը, քանի որ ծանոթ չեք ուսուցման կազմակերպման Կոմենսկու դաս-դասարանային հակարգի էության, դարերով այն մեկ այլ համակարգով փոխարինելու բազմաթիվ անհաջող փորձերին: Դուք չգիտեք, որ դաս-դասարանային համակարգը զրկել են իր հինգ գերակա բաղադրիչներից` դրանով իսկ թուլացնելով նրա ներուժ: Դուք տեղյակ չեք, որ ՀՀ-ում այժմ լուրջ աշխատանքներ են կատարվում` դրանք վերականգնելու համարը :
Դուք չգիտեք, որ դասարանը կոլեկտիվ է, ահա թե ինչու անվերապահորեն ընդունել եք ատենախոսության մեջ գրվածը այն մասին, որ դասարանը խումբ է, բայց ոչ կոլեկտիվ: Բացի այդ, պարզվում է, որ Դուք գիտելիք չունենք աշակերտական կոլեկտիվի մասին և այդ պատճառով էլ այդպիսին եք համարել աշակերտների այն խումբը, որի անդամները միևնույն ժամին զբաղվում են տարբեր գործերով, չունենալով ընդհանուր նպատակ, այսինքն կոլեկտիվ չէ, հետևաբար և ուսուցման այդ նոր եղանակը չի կարելի դիտարկել որպես ուսուցման կազմակերպման կոլեկտիվ եղանակ:
Բնական է, որ այդ ատենախոսությունը համարժեք գնատելու համար անհրաժեշտ գիտելիքներ չունենալու և այդ չունենալը չիմանալու պատճառով Դուք զորակցել եք հայոց դպրոցի մահացման տեսությանը:
ԽՍՀՄ Մանկավարժական գիտության դոկտոր Սերգեյ Մանուկյան
ՀԳ.- Ներկայացնեմ գրվածից բխած մի քանի հարց միայն: Շարադրանքը ցույց է տալիս, որ
Ա. Կոլեկտիվ է համարվում այնպիսի պարապմունք, որի ժամանակ չկա ընդհանուր ճակատի իրադրություն: Բայց չէ որ ցանկացած տեսակի կոլեկտիվ գործունեության կարևոր բաղադրիչն է ընդհանուր ճակատի իրադրությունը: Երեխաների այդ խումբը կոլեկտիվ չէ, անգամ դիֆուզ խումբ էլ չէ, քանի որ ուսումնական պարապմունքների միևնույն պահին նրանք զբաղվում են տարբեր հարցերով: Մեկը կարող է ուսումնասիրել մի թեմա, մյուսը՝ մեկ այլ թեմա: Մեկը կարող է շարունակել իր թեմայի յուրացումը, մյուսը՝ անցնել նոր թեմայի յուրացմանը:
Բ. Եթե մի խումբ երեխաներ ուսուցչի հետ ինչ-որ հարցեր են քննարկում, ապա ինչպես է մեկ ուրիշը այդ նույն ժամին ստուգարք հանձնում:
Գ. Աշակերտներից մեկը երբ է սովորել նոր թեման,որ հիմա իր դասընկերոջն է դա բացատրում,:Իսկ ինչու այդ ընկերը դա չի սովորել:
Դ. Եթե թեման յուրացնելու համար մի աշակերտ հնարավորություն ունի հատկացնել մի քանի ժամ, ապա ինչպես է դա տեղավորվում մի ուսումնական պարապմունքի ժամանակահատվածում:
Ե. Այդ ինչ հարց են քննարկում մի քանի հոգի, այդ ինչ թեմա է ինքնուրույն ուսումնասիրում մեկ ուրիշը:
Պարոն Է. Ղազարյան, Դուք հավատու՞մ եք արդյոք, որ կոլեկտիվի բնորոշ գծերն ունեցող այսօրվա դասարանին կարող է փոխարինել կոլեկտիվի բնորոշ գծեր չունեցող նմանտարօրինակ խումբը: Կարծում եմ, որ չեք հավատում, սակայն Ձեր կարծիքը կառուցել եք` ուղղակի հաշվի առնելով ոչ թե գիտության, այլ ՀՀ ԿԳ փոխնախարար, ատենախոս Մ. Մկրտչյանի շահերը: Սա արդեն երկրորդ դեպքն է, երբ ՀՀ ԳԱ-ի ակադեմիկոսները ինչ-ինչ դրդապատճառներով խառնվում են մանկավարժագիտության գործերին:
Կարծիքներ