Համալսարանն աշխարհում առաջինն է, բայց խանութներին միջազգայնագետ ու տնտեսագետ վաճառողուհիներ մատակարարելու տեսանկյունից

Համալսարանն աշխարհում առաջինն է, բայց խանութներին միջազգայնագետ ու տնտեսագետ վաճառողուհիներ մատակարարելու տեսանկյունից

Երբեմն ԵՊՀ ցածր կուրսերի ուսանողները դիմում են օգնության խնդրանքով: Բնականաբար խոսքը ծանոթների և ընկերների մասին է, իսկ օգնելու առիթը գրեթե միշտ կապված է լինում կուրսային և դիպլոմային աշխատանքների հետ: Իհարկե պարզ է, որ ես ինչ-որ բանիմաց պրոֆեսոր չեմ և դժվար թե կարողանամ բովանդակային շատ լուրջ խորհրդատվություն իրականացնել: Եվ ոչ էլ պետք է, քանի որ ուսանողներին շատ ավելի պարզ ու տեխնիկական հարցեր են հուզում: Օրինակ՝ ինչպե՞ս գրել գիտական աշխատանք, ի՞նչ աղբյուրներից օգտվել, ինչպե՞ս հղումներ տալ: Ահա այս երեք հարցերն են, որոնց պատասխաններն ուսանողներն ըստ էության պետք է գտնեն համալսարանում, բայց բանից պարզվում է, որ հիմնականում դրանք մնում են առկախված:

Եվ իսկապես, ինձ տրվող ամենից հաճախ հարցը վերաբերում գրականության ցանկին: Իսկ ես հարցնում եմ, թե արդյո՞ք գիտական ղեկավարը գրականության ցանկ չի տրամադրել, պատասխանը հետևյալն է. Կա՛մ չի տրամադրել կամ էլ՝ տրամադրածը բավարար չէ:

Ընդհանրապես ինձ մոտ այնպիսի տպավորություն է, որ ԵՊՀ-ում գիտական աշխատանք գրելու հմտություններին այդքան էլ լուրջ չեն վերաբերվում: Եթե լուրջ վերաբերվեին, ապա ուսանողներին հատուկ դասընթացների միջոցով կսովորեցնեին այդ հմտությունները, որոնք չափազանց կարևոր են ու խիստ անհրաժեշտ: Թե չէ դասախոսները ուսանողին ինչ-որ ծեծված թեմա են տալիս ու ասում գնա գրի՝ լավ իմանալով, որ ուսանողը գիտական աշխատանք գրելու փոխարեն արտատպելու կամ էլ մեխանիկորեն թարգմանելու է ինչ-որ գրքից: Այո՛, կուրսային, դիպլոմային ու մագիստրոսական աշխատանքները հիմնականում գրվում են այդ տրամաբանությամբ և սկզբունքով: Միջակ ուսանողները արտատպում են, իսկ՝ գերազանց սովորողները թարգմանում երկու կամ երեք գրքերից: Գրականության ցանկի և հղումների հարցերն էլ են լուծել: Վերցնում են այդ թեմայով ինչ-որ հեղինակավոր աշխատության մեջ ներառված գրականության ցանկը ու արտատպում ավարտական աշխատանքի մեջ: Նույն սկզբունքով նաև՝ հղումները:

Հիմա ո՞վ է մեղավորը, հնարամիտ ուսանողը՞, անփույթ դասախոսը՞, թե՞ կրթական համակարգը: Համոզված եմ, որ հիմնական մեղավորները հենց կրթական համակարգն ու համալսարանն են: Նրանք դասախոսին այնքան չեն վճարում, որ վերջինս հետևողական լինի, իսկ ուսանողներն էլ համակարգի համար ընդամենը վճարողունակ անդեմ զանգվածներ են:

Իսկ արդյունքում ամեն տարի ուսանողները ծեծված թեմաներով գրում են ավարտական ու կուրսային աշխատանքներ, որոնք արտագրված ու թարգմանված են, չունեն պատշաճ հղումներ և ընդհանրապես հեռու են գիտական աշխատանք կոչվելու հեռանկարից: Կարծում եմ հարցը միայն անտարբերության մեջ չէ, այլ նաև՝ որակի: Խնդիրն այն է, որ համալսարանը զինված չէ արդի գիտական հնարավորություններով: Ամենապարզունակը՝ չկան դասագրքեր ու գրքեր: Ավելի ճիշտ կան, բայց հին են ու վերանայման անհրաժեշտություն ունեցող: Օրինակ՝ բավական չէ, որ ուսանողները ամեն տարի նույն կրկնվող թեմաներով են ավարտականներ գրում, այլ նաև գործածում են անցած դարի գրականություն: Եվ այդ գրականությունը տրամադրում են դասախոսները, որոնք բաց են թողել 20-րդ դարի արդեն վաղուց հեռանալու փաստը, տեղյակ չեն, որ ԽՍՀՄ-ի փլուզումից հետ էլ գիտական ահռելի գրականություն է ստեղծվել: Հայ գիտնականների մի զգալի մասը օտար լեզուներ չգիտեն, այդ ինչպե՞ս նրանք պետք է օգնեն ուսանողներին և սա է պատճառը, որ Միջազգային հարաբերությունների ֆակուլտետի ուսանողը դեռևս շարունակում է կուրսային գրել 1960-ական թթ. հրատարակված «История Дипломатии» հատորներից թարգմանություններ անելով: Իհարկե այդ հատորները կոթողային են, բայց եկեք խոստովանենք, որ անցած դարի 60-ականներից հետո գիտության մեջ ահագին բան է փոխվել: Տեսնես Խորհրդային Միությունից ժառանգած գրքերը չլինեին, ԵՊՀ-ում ի՞նչ էին անելու:

Եթե ինձ հարցնեն, թե որն է համալսարանական կրթության ամենաառանցքային ատրիբուտը, ապա ես միանշանակորեն կպատասխանեմ. կուրսային, դիպլոմային և մագիստրոսական աշխատանքները: Սրանց միջոցով ուսանողն ըստ էության պետք է սովորի մտածել, վերլուծել, ասելիքը հիմնավորել և վերջապես գրել: Բայց արդյո՞ք համալսարանում վերոհիշյալ աշխատանքներն ունեն այդ գործառույթը: Երիցս ո՛չ:

Տողերն այս գրելիս նայում էի իմ կուրսայիններն ու դիպլոմայինը: Ճիշտն ասած նույն տրամաբանությունը գործել է նաև իմ դեպքում: Բանից պարզվում է, որ ահագին զվարճալի աշխատանքներ եմ գրել՝ առանց պատշաճ հղումների: Նույնիսկ ինքս ինձ բռնացրեցի գրագողության ու շողոքորթության մեջ: Այսինքն՝ գիտական ղեկավարի օրինակով քննադատել եմ Անանիա Շիրակացու «Քննիկոնի» վերաբերյալ բոլոր հնարավոր գիտական տեսակետները, իսկ ղեկավարիս առաջ քաշած թեզերի հետ ոչ միայն համաձայնվել, այլ նաև՝ մի լավ գովաբանել: Այսինքն՝ եթե ես ինքնուրույն աշխատանք գրած լինեի, ապա՝ կփորձեի կասկածել նաև պրոֆեսորի առաջ քաշած տեսակետները, բայց ես չգիտեի, թե ինչպես են դա անում, ինչպես որ չգիտեն մյուս բոլոր ուսանողները: Սովորեցնող չկա, կամ էլ՝ կան, բայց չափազանց քիչ են: Համալսարանում այնպիսի դասախոսներ կան, որոնք այքնան հին են, որ դասախոսության ժամանակ կարդում են իրենց 1970-ական թթ. տեքստերը:

Բայց ամեն ինչից զատ կարծում եմ ամենամեծ խնդիրը հղումներն են: Դեռևս շատ քչերն են Հայաստանում գիտակցում հղումների կարևորությունն ու այն հանգամանքը, որ դրանցից է կախված աշխատության գիտականության չափորոշիչը: Ընդհանրապես Հայաստանում խոսքին կամ գրվածքին հղում տալ չեն սիրում՝ երկրի ղեկավարներից, ընդդիմադիրներից սկսած մինչև գիտնական ու ուսանող: Հղումն առաջին հերթին պատասխանատվություն է, իսկ հետո նաև՝ մտքի երկաթյա հիմնավորում: Հաճախ կարելի է տեսնել, թե ինչպես են արտասահմանում ծաղրում հայ ուսումնասիրողների անպատշաճ հղումները կամ էլ՝ դրանց բացակայությունը:

Վերջերս դիպլոմային աշխատանք գրող մի ուսանող հարցնում էր, թե բուն աշխատանքից զատ ուզում է գրել նաև իր կարծիքը: Նույնը ասել է դասախոսին, վերջինս էլ է համաձայնվել: Փաստորեն ուսանողը դեռևս գլխի չի ընկել, որ բուն աշխատանքը պետք է հենց իր կարծիքների ամբողջությունը լինի և դասախոսի հետ ընդհանուր հայտարարի են եկել այն փաստի շուրջ, որ լուրջ ամբիոնում գրված աշխատանքն ընդամենը բացահայտ ակնհայտի կրկնությունն ու մեխանիկական վերարտադրությունն է: Եվ սա համատարած է: Իսկ արդյունքում ունենք կիսագրագետ ու անդեմ համալսարանականների ամորֆ մի զանգված, դա չափազանց մեծ գլխաքանակ է, որը դուրս գալով՝ տարրալուծվում է հանրության մեջ:

ԵՊՀ-ի ողբերգությունը՝ համալսարանն աշխարհում առաջինն է, բայց խանութներին միջազգայնագետի ու տնտեսագետի որակավորում ունեցող վաճառողուհիներ մատակարարելու տեսանկյունից: