Ով որևէ բանի հավատում է, հիմար է
Դյորդյ Պետրին ծնվել է 1943-ին, մահացել 2000-ին՝ կոկորդի քաղցկեղից: Փոքր հասակից տպագրվել է, բայց, զգալով իր վրա Յոժեֆ Աթիլայի` հունգարական Չարենցի ուժեղ ազդեցությունը, առժամանակ թողել է գրելը: Տարբեր ուսումնական հաստատություններ է հաճախել` բժշկից մինչեւ իրավաբանի ու փիլիսոփայի մասնագիտություններով հրապուրված: 70-ականների սկզբին հրատարակում է երկու ժողովածու, ապա նորից դադարում գրել` անտեսման այն մթնոլորտի ճնշման ներքո, որ նրա շուրջ ստեղծում էին մշակութային պաշտոնյաները: Գրական ընկերների հետ միասին հրապարակայնորեն պաշտպանում է չեխական “77-ի խարտիան”, դառնում հունգարական ամենահեղինակավոր “սամիզդատների” հիմնադիր խմբագիրներից մեկը:
1981-ին լույս տեսած “Հավերժ երկուշաբթի” ժողովածուն բացառիկ ընդունելություն գտավ ազատամիտ ընթերցողների շրջանում: Իսկ Նյու Յորքում 1984-ին հրատարակված “Ձնագունդը ձեռքին” գիրքը նրան վերջնականապես դարձրեց իշխանությունների աչքի փուշը առաջին հերթին “Լեոնիդ Իլյիչ Բրեժնեւ” բանաստեղծության պատճառով:
Հաջորդող տարիներին նա մասնակցում է երկրի քաղաքական կյանքին, կարեւոր հունգարական կուսակցություններից մեկի հիմնադիրներից է: Հետագայում լքում է ակտիվ քաղաքականությունը, բայց բոլոր էական խնդիրներում շարունակում է արտահայտել իր դիրքորոշումը: 90-ական թվականներից սկսում է ստանալ երկրի բարձրագույն գրական մրցանակները:
ԴՅՈՐԴՅ ՊԵՏՐԻ
ԺՊԻՏ
Մեռնելու եմ: Շատ չի մնացել:
Նույն թեթեւ գլխապտույտն եմ զգում,
ինչ ջահել օրերիս՝ սկսնակ ծխող,
պատշգամբում առավոտները ներս քաշած
մի քանի մուխից: Դա իհարկե անցել է,
շատ ուրիշ բաների պես:
Եթե մնացած հաշվենք, մի բան է մնացել,
որի համար, այո՜, փա՛ռք քեզ Աստված:
Դա աչքերիս սովն է,
հետաքրքրասիրությունը:
Հայացքի հրաշքը, այն, որ ամեն պատկեր
տարբեր գույնի խինդ է պատճառում.
նույնչափ սիրուն են ձյութը եւ ծորացող
մեղրը,
կաթսայատունը կապկպող խողովակները՝
փաթաթված ապակեբամբակով ու
կապարաթիթեղով...
Կամ լեռնային լճի փիրուզե լռությունը
կապույտ լույսերի միջեւ
եւ օդի պաղ ապակին: Դեն նետված
ծխախոտատուփի աննպատակ
ցատկռտուկը ճամփի բետոնին
փոփոխական քամու քմահաճույքի
համաձայն: Ժպիտը
մի ջադուի դեմքին՝
աչքի անկյունում արցունքի դեղին
խեժակաթիլ,
ճիշտ ինչպես՝ պրկամիս պարմանուհու
կզակի մի կոհակ ծալքը, ատամների
ցուցահանդեսային ճերմակը,
որը նա՝ չէ-չէ, բայց շատ էլ լավ
ցուցադրում է.
դժբախտություն մի՛ համարեք՝
գեղեցկության
համեմունքն ու աղբյուրը սխալն է:
Հիշեմ նաեւ բանվորուհի կանանց
այտուցված երակներով ոտքերը
եւ շուկայում ձկնավաճառուհու՝ արյունից
ու թեփուկներից
ճաքճքած, մանուշակագույն դառած
ձեռքերը: -
Քանի որ հրեշտակը մանրուքների մեջ է
ապրում:
ԼԵՈՆԻԴ ԻԼՅԻՉ ԲՐԵԺՆԵՎԻ ՀԻՇԱՏԱԿԻՆ
Տապալվեց ծուռբերան քոթուկը.
սկսվեց ռուս-հունգարական
միապետության վերջը:
Յարուն ու Չաուն` անդուր դեմքով
գերեզմանապահ,
Արեւելյան Եվրոպայի սնանկացման երկու
կառավարիչ
այցելում են նրան` միգուցե թեյավճարի
հաշի՞վ կա:
Փնչում են, քաշքշում ծաղկեպսակները:
Ականջ են դնում. համազարկը չտվեցի՞ն:
Ինչ որ է` մեռավ:
Էլ մեջտեղ չի հանի
շեռալաքայոտ շորի ճեղքից Հոկտեմբերյան
Մեծը:
ՀՈԿՏԵՄԲԵՐՅԱՆ ԿԱՊՐԻՉԻՈ
Ով որեւէ բանի հավատում է, հիմար է:
Կամ գունակույր է իրականության
ծիածանի հանդեպ:
Ակնհայտ է. ամեն բան ճիշտ. թե՞ կեսը, մեկ
երրորդը, քառորդը:
Կամ ավելի շուտ՝ անվերջ մեկ
տասներորդը:
Կասեի, հա, հանաքով՝
քաշվի տիրոջդ մոր տ-...ը ... Բայց չեմ ասի,
քանի որ կատակի հավես չունեմ:
Հոկտեմբերի քսաներեքն է:
Այժմ եւ հավիտյանս հավիտենից:
Հունգարերենից թարգմանեց
Վահրամ ՄԱՐՏԻՐՈՍՅԱՆԸ
1981-ին լույս տեսած “Հավերժ երկուշաբթի” ժողովածուն բացառիկ ընդունելություն գտավ ազատամիտ ընթերցողների շրջանում: Իսկ Նյու Յորքում 1984-ին հրատարակված “Ձնագունդը ձեռքին” գիրքը նրան վերջնականապես դարձրեց իշխանությունների աչքի փուշը առաջին հերթին “Լեոնիդ Իլյիչ Բրեժնեւ” բանաստեղծության պատճառով:
Հաջորդող տարիներին նա մասնակցում է երկրի քաղաքական կյանքին, կարեւոր հունգարական կուսակցություններից մեկի հիմնադիրներից է: Հետագայում լքում է ակտիվ քաղաքականությունը, բայց բոլոր էական խնդիրներում շարունակում է արտահայտել իր դիրքորոշումը: 90-ական թվականներից սկսում է ստանալ երկրի բարձրագույն գրական մրցանակները:
ԴՅՈՐԴՅ ՊԵՏՐԻ
ԺՊԻՏ
Մեռնելու եմ: Շատ չի մնացել:
Նույն թեթեւ գլխապտույտն եմ զգում,
ինչ ջահել օրերիս՝ սկսնակ ծխող,
պատշգամբում առավոտները ներս քաշած
մի քանի մուխից: Դա իհարկե անցել է,
շատ ուրիշ բաների պես:
Եթե մնացած հաշվենք, մի բան է մնացել,
որի համար, այո՜, փա՛ռք քեզ Աստված:
Դա աչքերիս սովն է,
հետաքրքրասիրությունը:
Հայացքի հրաշքը, այն, որ ամեն պատկեր
տարբեր գույնի խինդ է պատճառում.
նույնչափ սիրուն են ձյութը եւ ծորացող
մեղրը,
կաթսայատունը կապկպող խողովակները՝
փաթաթված ապակեբամբակով ու
կապարաթիթեղով...
Կամ լեռնային լճի փիրուզե լռությունը
կապույտ լույսերի միջեւ
եւ օդի պաղ ապակին: Դեն նետված
ծխախոտատուփի աննպատակ
ցատկռտուկը ճամփի բետոնին
փոփոխական քամու քմահաճույքի
համաձայն: Ժպիտը
մի ջադուի դեմքին՝
աչքի անկյունում արցունքի դեղին
խեժակաթիլ,
ճիշտ ինչպես՝ պրկամիս պարմանուհու
կզակի մի կոհակ ծալքը, ատամների
ցուցահանդեսային ճերմակը,
որը նա՝ չէ-չէ, բայց շատ էլ լավ
ցուցադրում է.
դժբախտություն մի՛ համարեք՝
գեղեցկության
համեմունքն ու աղբյուրը սխալն է:
Հիշեմ նաեւ բանվորուհի կանանց
այտուցված երակներով ոտքերը
եւ շուկայում ձկնավաճառուհու՝ արյունից
ու թեփուկներից
ճաքճքած, մանուշակագույն դառած
ձեռքերը: -
Քանի որ հրեշտակը մանրուքների մեջ է
ապրում:
ԼԵՈՆԻԴ ԻԼՅԻՉ ԲՐԵԺՆԵՎԻ ՀԻՇԱՏԱԿԻՆ
Տապալվեց ծուռբերան քոթուկը.
սկսվեց ռուս-հունգարական
միապետության վերջը:
Յարուն ու Չաուն` անդուր դեմքով
գերեզմանապահ,
Արեւելյան Եվրոպայի սնանկացման երկու
կառավարիչ
այցելում են նրան` միգուցե թեյավճարի
հաշի՞վ կա:
Փնչում են, քաշքշում ծաղկեպսակները:
Ականջ են դնում. համազարկը չտվեցի՞ն:
Ինչ որ է` մեռավ:
Էլ մեջտեղ չի հանի
շեռալաքայոտ շորի ճեղքից Հոկտեմբերյան
Մեծը:
ՀՈԿՏԵՄԲԵՐՅԱՆ ԿԱՊՐԻՉԻՈ
Ով որեւէ բանի հավատում է, հիմար է:
Կամ գունակույր է իրականության
ծիածանի հանդեպ:
Ակնհայտ է. ամեն բան ճիշտ. թե՞ կեսը, մեկ
երրորդը, քառորդը:
Կամ ավելի շուտ՝ անվերջ մեկ
տասներորդը:
Կասեի, հա, հանաքով՝
քաշվի տիրոջդ մոր տ-...ը ... Բայց չեմ ասի,
քանի որ կատակի հավես չունեմ:
Հոկտեմբերի քսաներեքն է:
Այժմ եւ հավիտյանս հավիտենից:
Հունգարերենից թարգմանեց
Վահրամ ՄԱՐՏԻՐՈՍՅԱՆԸ
Կարծիքներ