Չեմ կարծում, թե հանրաքվեն ավելի պառակտեց հասարակությանը, գուցե չկարողացավ պառակտումները հաղթահարել

Չեմ կարծում, թե հանրաքվեն ավելի պառակտեց հասարակությանը, գուցե չկարողացավ պառակտումները հաղթահարել

Հարցազրույց Սահմանադրական հանրաքվեն դիտարկած ԵԽԽՎ պատվիրակության ղեկավար Անդրեաս ԳՐՈՍԻ հետ



- Պրն. Գրոս, ուրախ եմ, որ հինգ տարի հետո նորից առիթ ունեմ Ձեզնից հարցազրույց վերցնելու: Շնորհակալություն Ձեր պատրաստակամության եւ ԵԽԽՎ պատվիրակության կողմից դեկտեմբերի 6-ի հանրաքվեին տրված ճշմարիտ եւ խորը գնահատականների համար: Խնդրում եմ փոքր-ինչ մանրամասնել՝ ովքե՞ր էին ընդգրկված ԵԽԽՎ բազմակուսակցական պատվիրակության կազմում: Արդյոք պատրաստվո՞ւմ եք Ձեր դիտարկումները եւ եզրակացությունները ներկայացնել ԵԽԽՎ-ին, եւ, եթե այո, ապա ի՞նչ ընթացակարգով եւ ֆորմատով:



- Դժբախտաբար, մեր պատվիրակությունը փոքր էր: Չափազանց շատ խորհրդարանականներ չկարողացան մեզ միանալ, քանի որ ազգային խորհրդարաններում բյուջեի հաստատման լսումներին էին մասնակցում եւ չկարողացան գալ Երեւան:



Հանրաքվեից հետո մենք ամփոփեցինք մեր տպավորությունները եւ դիտարկումները կարճ մամլո հաղորդագրության մեջ, որն էլ հիմք ծառայեց դեկտեմբերի 9-ին ԵԽԽՎ Մոնիտորինգի հանձնաժողովում առաջին քննարկման համար: Մասնակցում էին մեր պատվիրակությունից երկու անդամներ, նաեւ Հայաստանից մեր գործընկեր Արմեն Ռուստամյանը: Հաջորդիվ մենք կազմելու ենք հուշագիր, որն ավելի շատ դիտարկումներ կընդգրկի, ինչպես նաեւ երեւանյան պատասխանատու անձանց կողմից մեզ ուղարկված որոշ մեկնաբանություններ: Այս հուշագիրը մաս կկազմի խորհրդաժողովին ներկայացվող առաջընթացի զեկույցին, որը քննարկվելու է Բյուրոյում, այնուհետ՝ ԵԽԽՎ առաջիկա նստաշրջանի լիագումար նիստում: Այն կգումարվի 2016-ի հունվարի վերջին շաբաթում: Քննարկումը կկայանա այդ շաբաթվա երկուշաբթի օրը:



- Ձեր պատվիրակության գնահատականը՝ «Հանրաքվեն ուղղորդված էր քաղաքական շահագրգռություններով՝ հայ հանրության կարիքներին արձագանքելու փոխարեն», ուշագրավ էր: Ինչպե՞ս էր հաջողվել իրականության այդքան խորը եւ ճշգրիտ ընկալման հասնել մի քանի օրում:



- Մենք քննարկումներ էինք ունեցել շուրջ 25 հոգու հետ` ՀԿ-ներից, լրատվադաշտից, վարչակազմից, իշխող եւ ընդդիմադիր կուսակցություններից, ինչպես նաեւ հանդիպել ենք դիվանագետների եւ շահագրգիռ քաղաքացիների: Իհարկե, նաեւ ընթերցել ենք Վենետիկի հանձնաժողովի եւ Եվրոպայի խորհրդի զեկույցները, նաեւ վերջին շաբաթներում եւ ամիսներին միջազգային մամուլում տեղ գտած հոդվածները, որտեղ վերլուծվում էր, փորձ էր արվում հասկանալ, թե ինչ է կատարվում Հայաստանում: Եվ եթե ընդունակ ես լսել ու կարդալ նաեւ տողատակերում, գիտես երկրի պատմությունը, տարածաշրջանի քաղաքական դրվածքները, սկսում ես ինչ-որ բան հասկանալ: Բայց դա միշտ էլ դժվար խնդիր է, եւ ես երբեք չեմ կարծում, թե բավարար իմացություն ունեմ, միշտ էլ պատրաստ եմ ավելին տեղեկանալու:



Նաեւ կիրակի օրվա հանրաքվեի ընթացքում շփվեցի քաղաքացիների հետ, որոնց հանդիպում էի, եւ փորձեցի հասկանալ, թե իրենք ինչպես են տեսնում հանրաքվեն եւ դրա ավելի լայն կոնտեքստը:



- Մեկ այլ մեջբերում. «Առանցքային սահմանադրական փոփոխությունը` նախագահականից խորհրդարանական համակարգի անցումը, չափազանց շատ քաղաքացիների կողմից ընկալվեց որպես գործող նախագահի համար պաշտոնավարման երկրորդ ժամկետի ավարտից հետո իշխանության մնալու միջոց»: Հենց միայն այս ֆրազը քողազերծում է մանեւրումները, հաշվարկները, լատենտ մտադրությունները, որ նախագահ Սարգսյանը կարող էր ունենալ: Կարո՞ղ եմ խնդրել այն մեկնաբանեք:



- Դա հիպոթեզ է, որին ինքս հանգել եմ բոլոր այն խոսակցությունների, շփումների հանրագումարում, որոնց մասին վերը հիշատակեցի: Դա ուղղակիորեն հասցեագրված չէ նախագահ Սարգսյանին, որի մտադրություններին ինքս ծանոթ չեմ, իմ` Երեւանում գտնվելու ընթացքում նա ինձ չի հրավիրել, ես նրան չեմ հանդիպել: Այդուհանդերձ, ես նկատել եմ, որ շատ մարդիկ են շփոթության մեջ նրա մտադրությունների առնչությամբ:



Չնայած նրա մտերիմ գործընկերներից մեկը, որը նաեւ իմ ընկերն է ու նախկին կոլեգան (յոթ տարի առաջ մենք երկուսս Սերբիայի ընտրությունների դիտորդ-զեկուցողներ ենք եղել) պնդում է, որ այսօրվա նախագահը մտադրություն չունի պաշտոնավարման երկրորդ ժամկետի ավարտից հետո մնալ իշխանությունում: Սակայն, միեւնույն է, հասարակության շրջանում չորսկողմը խորը կասկածամտություն եւ ասեկոսեներ են առկա, եւ պատասխանատու անձանց պարտականությունն է վստահեցնել սեփական քաղաքացիներին, թե իրենք իրականում ինչ մտադրություններ ունեն եւ իրականում ինչի են ձգտում հասնել:



- Դուք նաեւ թվարկել էիք Ընտրական օրենսգրքի չվերջացող ոտնահարումներից մի քանիսը: Ձեր տպավորությամբ, ո՞ր գործոնն է ավելի մեծ դեր կատարում այդքան ընտրախախտումներ գեներացնելու գործում ` Ընտրական օրենսգրքի «հնարքներն» ու անկատարություննե՞րը, թե՞ Հայաստանի իշխանությունների հանցավոր էությունը, որ սովոր են ամեն միջոցով հասնելու ցանկալի արդյունքին։



- Կարծում եմ՝ ճիշտ չի լինի խոսել իշխանությունների «հանցավոր էության» մասին: Իմ կոլեգաներից մեկն ինձ ասաց, որ մենք միանգամայն ճշգրիտ ենք թվարկել համակարգի թերությունները, որոնք ինքը նույնպես կցանկանար հաղթահարված տեսնել. կոլեգաս կարծում է, որ համակարգը փոխելով՝ հնարավոր է այդ խախտումներից շատերը հաղթահարել: Պետք է կրկնեմ, որ որոշ խախտումներ վերացնելու ուղղությամբ իրոք քայլեր արվել են. օրինակ, մահացած անձինք կարծես թե ցուցակներում են մնացել միայն այն դեպքում, եթե նրանք արտերկրում են մահացել, թվում է՝ բավականին հաջող վերացվել է նաեւ «կարուսել» կոչվող ընտրախախտումը: Եվ պաշտոնյաներն էլ, որոնք թույլ են տալիս իրենց կաշառք վերցնել, գիտեն, որ եթե բռնվեն, ավելի խիստ պատժի կարժանանան, քան անցյալում:



Այսինքն՝ ինչ-որ ջանքեր գործադրվում են, եւ ես կցանկանայի աջակցություն հայտնել դրանց արդյունավետությանը, որպեսզի հաղթահարվեն առկա ձախողումները: Միայն ճիշտ, օրինական գործընթացի արդյունքում կարող է ստացվել ցանկալի արդյունքի լեգիտիմություն եւ հասարակության վստահության վերականգնում, ինչի կարիքը քաղաքական գործիչները Հայաստանում, ինչպես եւ այլուր, մնացյալ աշխարհում շատ ունեն:



- Ձեր կարծիքով, որքանո՞վ են արդարացված երկյուղները, թե այս հանրաքվեն ավելի պառակտեց հայաստանյան հասարակությանը, ավելի խորացրեց վստահության ճգնաժամը երկրի նախագահի եւ իր կառավարության հանդեպ:



- Անկեղծորեն, ես չեմ կարծում, թե այս հանրաքվեն ավելի պառակտեց հայաստանյան հասարակությանը, գուցե այն չկարողացավ առկա պառակտումները հաղթահարել, ինչպես կարելի էր հույս ունենալ, բայց չեմ կարծում, թե դրանք ավելի խորացրեց: Մենք ամրագրել էինք հայտարարությունում, որ ցանկալի կլիներ իշխանություններն ավելի շատ ժամանակ եւ ջանքեր տրամադրեին քաղաքացիների հետ քննարկումներին, որպեսզի մարդիկ գիտակցեին, որ իրենց է պատկանում այդ սահմանադրությունը, ինչպես պատշաճ է, որ լինի որեւէ սահմանադրական բարեփոխման գործընթացում: Այդ ճանապարհով իշխանությունները կկարողանային նպաստել նաեւ հասարակության համախմբմանը եւ անցյալից եկող բաժանումների, պառակտումների հաղթահարմանը: Թեեւ նման արդյունքի հասնելու համար պետք է նաեւ ի զորու լինես տնտեսական անկումը կանգնեցնել եւ բազմաթիվ քաղաքացիների մտահոգությունները փարատել:



- Օգտվելով հանգամանքից, որ մեկ ամիս առաջ Դուք ղեկավարել եք Թուրքիայի խորհրդարանական ընտրություններին հետեւած ԵԽԽՎ դիտորդական առաքելությունը, խնդրում եմ համեմատեք ընտրական գործընթացները երկու երկրներում։ Որտե՞ղ է գործընթացը թվում ավելի ժողովրդավարական՝ Հայաստանո՞ւմ, թե՞ Թուրքիայում եւ ինչու։



- Դա շատ դժվար խնդիր է, հազիվ թե այս երկու երկրները հնարավոր է համեմատել: Չափերը, մշակույթները, պատմությունը, խնդիրները, նաեւ վերջին 15 տարվա զարգացումները ծայրահեղ տարբեր են: Թուրքիայում կան ուժեղ, երբեմն գրեթե ֆանատիկ կուսակցություններ եւ շատ ակտիվ քաղաքացիական հասարակություն, արդեն 13 տարի իշխանության ղեկին է նոր կուսակցություն, որը շատ արդյունավետ աշխատեց եւ կարողացավ բարձրացնել բնակչության աղքատ եւ միջին խավերի 90 տոկոսի բարեկեցությունը, նաեւ ընդլայնեց ժողովրդավարությունը, մարդու իրավունքների հանդեպ հարգանքը: Սակայն վերջին երեք տարում նորից հետընթաց է դիտվում, ամենաբարձր, ղեկավար շրջանակում տեսանելի են ավտորիտարիզմի հակումներ, վայրի լարվածություն է ծագել Թուրքիայի հիմնական մարտահրավերի, այսպես կոչված՝ քրդական հարցում, նաեւ նոր խտրականություն, ագրեսիա է գործադրվում լրատվադաշտում եւ ընդդիմությունում քննադատաբար մտածողների հանդեպ:



Հայաստանի հասարակությունը քաղաքական առումով շատ ավելի ապատիկ է, նվազ տաքարյուն, երկրի վրա դրոշմ են թողնում ահռելի արտագաղթը, տնտեսական դժվարությունները, թույլ քաղաքական կուսակցությունները:



Թուրքական ընտրությունները վտանգված էին բռնություններով, վախերով եւ լարվածությամբ: Հայաստանյան հանրաքվեում, չնայած բոլոր տնտեսական դժվարություններին, մթնոլորտը խաղաղ էր, նոր սահմանադրության նախագիծն էլ ուղղված էր համակարգի ավտորիտար բնույթը կրճատելուն: Մինչդեռ Թուրքիայում նախագահ Էրդողանը ցանկանում է ավելի ուժեղացնել իր` առանց այն էլ մեծ իշխանությունը, բայց ակտիվ հասարակության շատ հատվածների կողմից դիմակայության է հանդիպում: Այնուամենայնիվ, երկու երկրներն էլ հսկայական հնարավորություններ ունեն իրապես հզորացնելու եւ զարգացնելու իրենց ժողովրդավարությունները եւ չպետք է այդ հնարավորությունները բաց թողնեն:



- Ընտրական գործընթացներին առնչվող խնդիրները թե Թուրքիայում, թե Հայաստանում բազմաթիվ արմատներ ու պատճառներ ունեն: Սակայն կան նաեւ թերություններ, որ առաջին դեմքերի լատենտ հաշվարկների ու մտադրությունների արգասիք են: Ընտրական գործընթացներից դատելով՝ ո՞ր առաջնորդն է ավելի ավտորիտար եւ վտանգավոր ժողովրդավարության համար` Թուրքիայի գործո՞ղ նախագահը, թե՞ Հայաստանի:



- Ես Էրդողանին շատ ավելի լավ եմ ճանաչում, շատ ավելի երկար եւ իր մասին շատ ավելին գիտեմ, քան Սարգսյանի, դրա համար էլ անարդար կլինեմ, եթե փորձեմ այսօր այդ հարցին պատասխանել: Ես պատրաստ եմ դա անել ապագայում, երբ ավելի շատ այցելություններ կատարած լինեմ Հայաստան, ինչը միանգամայն հնարավոր է 2016-ին:



Հարցազրույցի անգլերեն բնօրինակը՝ այստեղ



Լուսինե ՊԵՏՐՈՍՅԱՆ