Երկու տարի ժամանակ ձգելու իմաստը

Երկու տարի ժամանակ ձգելու իմաստը

Հայաստանի իշխանություններն իսկապե՞ս ուզում են նոր ատոմային էլեկտրակայան կառուցել, թե՞ ուզում են այս թեմայով քննարկումների միջոցով ժամանակ ձգել, մինչեւ որ գործող ատոմակայանի շահագործման ժամկետը լրանա: Երբ օգոստոսի 1-ին կառավարությունը որոշում կայացրեց ստեղծել «Ատոմային նոր էներգաբլոկի կառուցում» անունով փակ բաժնետիրական ընկերություն, որի խնդիրը պետք է լինի նոր ատոմակայան կառուցելու վերաբերյալ եղած բոլոր առաջարկների ուսումնասիրությունը եւ, ի վերջո, նոր ատոմակայան կառուցելու հարցում գործընկեր պետության կամ կազմակերպության ընտրությունը, պարզ էր` կառավարությունն ընդամենը փորձում է ժամանակ ձգել՝ դրան պաշտոնական հիմնավորում տալով: Այս ընկերությանը նման ընտրություն կատարելու համար տրված է երկու տարի ժամանակ: Թե ինչու այդքան մեծ ժամանակ, ինչ պետք է անի այս ընկերությունը երկու տարի շարունակ, անհասկանալի է: Մանավանդ որ Հայաստանում նոր ատոմակայան կառուցող երկրի կամ կազմակերպության ընտրության հարցն ավելի շատ քաղաքական է, քան՝ տեխնոլոգիական: Ընտրությունն էլ շատ մեծ չէ. պետք է որոշել՝ ատոմակայանը կառուցելու է Ռուսաստա՞նը, թե՞ Միացյալ Նահանգները, եւ այդ ընտրությունն էլ Հայաստանը, առավել եւս՝ այդ կառույցը չէ, որ պետք է կատարի:

Հայաստանի գործող ատոմակայանի շահագործման ժամկետն առանց այն էլ խիստ սահմանափակ է`12 տարուց էլ պակաս ժամանակ: Եթե դրանից էլ հանենք այն 2 տարին, որը կառավարությունը տալիս է իր իսկ կողմից ստեղծված ՓԲԸ-ին՝ ուսումնասիրություն անելու եւ եզրակացություն ներկայացնելու համար, ապա ստացվում է, որ նոր ատոմակայան կառուցելու համար պետք է տեղավորվել 10 տարվա մեջ, իսկ փորձը ցույց է տալիս, որ ատոմակայանները կառուցվում են անհամեմատ ավելի մեծ ժամկետում: Հիմա Հայաստանի կառավարությունը դիմել է նաեւ ԱՄՆ-ին՝ ստորագրելու, այսպես կոչված, թիվ 1-2-3 համաձայնագիրը, որը հայկական կողմին թույլ կտա հասանելիություն ստանալ ամերիկյան միջուկային տեխնոլոգիաներին: Այդ համաձայնագիրը ենթադրում է, որ Հայաստանը չպետք է ինքնուրույն զբաղվի ուրանի հարստացմամբ, չպետք է ամերիկյան կողմից ստացված տեխնոլոգիաներն օգտագործի միջուկային զենք ստեղծելու համար, դրանք չպետք է փոխանցի երրորդ երկրներին: Ամերիկյան կողմն էլ պետք է ուսումնասիրի եւ հավաստիանա, որ Հայաստանն ունի բավարար փորձ եւ կադրեր՝ այդ տեխնոլոգիաներն անվտանգ օգտագործելու համար: 

Պարզ է, որ այս ընթացակարգերը ձեւականություն են, եւ մինչեւ ամերիկյան կողմին դիմելը եղել է պայմանավորվածություն, որ ԱՄՆ-ն Հայաստանին թույլ կտա լինել հետխորհրդային տարածքում չորրորդ երկիրը, որը կստորագրի այդ 1-2-3 համաձայնագիրը: Հայաստանից բացի, այն ստորագրել են նաեւ Ղազախստանը, Ուկրաինան եւ Ռուսաստանը, վերջինս` որոշ վերապահումներով: Այդ համաձայնագրի ստորագրումը Հայաստանում կներկայացվի որպես մեծագույն ձեռքբերում, որն իբրեւ թե Հայաստանին թույլ կտա հասանելիություն ստանալ ամերիկյան միջուկային տեխնոլոգիաներին, կառուցելու ամենաժամանակակից եւ նորարարական տեխնոլոգիաներով հագեցած ատոմակայան: Մինչդեռ աշխարհի փորձը ցույց է տալիս, որ այդ համաձայնագրին միացած բազմաթիվ երկրներ այդպես էլ ամերիկյան տեխնոլոգիաներով ատոմակայան չեն կառուցում եւ շատ հաճախ նախապատվությունը տալիս են այլ երկրների եւ ընկերությունների: Օրինակ, Հնդկաստանը 2009 թվականին միացել է 1-2-3 համաձայնագրին, միանալու պահին ենթադրվում էր, որ Հնդկաստանի տարածքում ամերիկյան տեխնոլոգիաներով կկառուցվի 100 միջուկային ռեակտոր, բայց 15 տարի անց չի կառուցվել, եւ ոչ մեկը նույնիսկ շինարարական աշխատանքները չեն սկսել: Ինչպես հայտնի է, Ամերիկայի դաշնակից երկրներն անգամ հրաժարվում են միջուկային էներգետիկայի ոլորտում ամերիկյան ընկերությունների հետ համագործակցությունից: ՆԱՏՕ-ի անդամ Թուրքիան եւ Հունգարիան ատոմակայան են կառուցում Ռուսաստանի` «Ռոսատոմի» հետ, Չեխիան վերջերս հայտարարեց, որ հրաժարվել է ամերիկյան ընկերությունների օգնությամբ ատոմակայան կառուցելու գաղափարից եւ ընտրությունը կատարելու է Ֆրանսիայի եւ Հարավային Կորեայի միջեւ: 

Բայց Հայաստանը ո՛չ Թուրքիայի, ո՛չ էլ անգամ Չեխիայի չափ ինքնուրույնություն չունի, որ կարողանա մերժել ամերիկացիներին, նրանք արդեն ասել են, որ Հայաստանը չպետք է Ռուսաստանի աջակցությամբ ատոմակայան կառուցի, եւ, ուրեմն, այդպես էլ պետք է լինի: Այդ դեպքում ինչի՞ համար է «Ատոմային նոր էներգաբլոկի կառուցում» անունով փակ բաժնետիրական ընկերությունը, եթե, ի վերջո, որոշումը պետք է կայացնի ոչ թե Հայաստանի իշխանությունը, այլ՝ ԱՄՆ պետդեպարտամենտի համապատասխան պաշտոնյան: Հնարավոր է երկու տարբերակ. ամերիկացիներն այս պահին չունեն փոքր, այսպես կոչված, մոդուլային ռեակտորի պատրաստի նախագիծ, որը կառաջարկեն Հայաստանին կամ այլ երկրների: Ենթադրվում է, որ նման ռեակտոր կարող է ստեղծվել առաջիկա երեք տարիների ընթացքում, եթե, իհարկե, ամեն ինչ նորմալ ընթանա: Հայաստանը պետք է ժամանակ ձգի, մինչեւ ամերիկացիները տեսնեն` իրենց մոտ ինչ-որ բան ստացվո՞ւմ է, թե՞ ոչ: Երկրորդ տարբերակն էլ այն է, որ ՀՀ իշխանությունները նման կառույց ստեղծելով՝ ուղղակի երկու տարի ժամանակ ձգելու խնդիր են լուծում, այն հույսով, որ երկու տարում աշխարհաքաղաքական վերադասավորումները կվերջանան, եւ պարզ կլինի` Հայաստանը մնում է ամերիկյա՞ն ազդեցության տարածք, թե՞, այնուամենայնիվ, ամերիկացիներն այն նորից փոխանցում են Ռուսաստանին: Դրա արդյունքում էլ կորոշվի, թե նոր ատոմակայանն ով կկառուցի կամ կկառուցվի՞, թե՞ ոչ: 
Ահա թե ինչ է լինում այն երկրների կամ տարածքների հետ, որոնք ամբողջովին զրկված են ինքնիշխանությունից, նույնիսկ սահմանափակ ինքնիշխանություն չունեն՝ նման հարցերում որոշում կայացնելու համար, ինչպիսին, օրինակ, ունեն Չեխիան կամ Հունգարիան:

Ավետիս Բաբաջանյան